Power Pump?

Zajęcia fitness, zwłaszcza wśród pań, od kilku lat cieszą się niegasnącą popularnością. Wiele osób nie jest jednak to tego typu ćwiczeń przekonana i woli wybierać dużo bardziej wymagające i intensywne ćwiczenia na siłowni. Dla tych, którzy chcieliby połączyć intensywny wysiłek fizyczny i fitness powstał power pump. Pomysł ćwiczeń power pump, lub jak inni określają te ćwiczenia body pump, pojawił się w latach 90 w Nowej Zelandii, a idea zyskując coraz to nowych zwolenników, przeniosła się na cały świat. Jest to połączenie ćwiczeń aerobowych przy muzyce, czasami z wykorzystaniem stepu lub innych przyrządów do ćwiczeń, z treningiem siłowym. Instruktor prezentuje uczestnikom ćwiczenia z użyciem sztangi, a uczestnicy mogą dostosować obciążenie do swoich możliwości.

Pozytywnym aspektem tego typu ćwiczeń jest fakt, że wybierając przy każdej sesji treningowej odpowiednie dla nas obciążenie, możemy indywidualnie prowadzić swój rozwój sylwetki w zamierzonym kierunku. Wybór większego obciążenia pozwoli na spalanie większej ilości kalorii i mocniejsze zaangażowanie poszczególnych partii ciała a tym samym, szybsze ich wyrzeźbienie. Należy jednak pamiętać, że ćwiczenia wykonywane są w rytm muzyki, niejednokrotnie bardzo szybkiej, tym samym wybierając bardzo duże obciążenia, istnieje ryzyko przetrenowania. Dlatego zaleca się najczęściej wybieranie średnich obciążeń, tak aby bez problemu intensywnie wyciskać sztangę i wytrzymać kilkanaście powtórzeń ćwiczeń.

Jakie ćwiczenia wykonujemy?

Zajęcia power pump składają się z ćwiczeń ogólnorozwojowych, angażujących wszystkie partie ciała. Należy pamiętać, że ćwiczenia te nie służą zbudowaniu intensywnej masy mięśniowej, służą raczej ogólnej poprawie kondycji i możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu.

Najczęściej wykonywane ćwiczenia w trakcie treningów power pump to:

przysiady ze sztangą – angażujące mięśnie nóg i pośladków;

– wyciskanie sztangi w pozycji wyprostowanej – angażuje mięśnie górnej części pleców i mięśnie naramienne, pozwala ładnie wyrzeźbić ramiona;

– wyciskanie sztangi leżąc na ziemi – ćwiczenia angażujące mięśnie piersiowe wielkie;

– uginanie ramion ze sztangą – ćwiczenie na mięśnie dwugłowe ramienia, czyli bicepsy;

– wyciskanie francuskie – bardzo dobrze podkreślające rzeźbę ramion;

– podciąganie sztangi wzdłuż tułowia – ćwiczenie angażujące mięśnie obręczy barkowej, a konkretniej ich górną część;

– unoszenie bioder ze sztangą – ćwiczenie na pośladki oraz, w nieco mniejszym stopniu, nogi i brzuch;

– rolowanie sztangi – ćwiczenie na mięśnie brzucha.

Rodzaje ćwiczeń i ich intensywność w dużej mierze zależą od inwencji instruktora, z którym przeprowadzane są treningi.

power pump

Jakie korzyści płyną z body pump?

Korzyści płynących z ćwiczeń wykonywanych ze sztangą jest bardzo wiele. Delikatnie zostają podkreślone nasze mięśnie, co wynika z faktu ich ogólnego obciążania. Uzyskujemy podkreśloną, odtłuczoną sylwetkę ze wzmocnionym układem kostno-stawowym. Kolejnym korzystnym wpływem na nasz organizm jest niezaprzeczalny wzrost kondycji, zarówno wytrzymałościowej jak i zdrowotnej, spowodowany długotrwałymi ćwiczeniami w intensywnym, ale umiarkowanym tempie, co owocować może także ogólnym polepszeniem sprawności ruchowej. Wzrasta wytrzymałość naszych mięśni i ich podatność na obciążenia, największe znaczenie ma wytrzymałość mięśni pleców i brzucha, pomagających nam na co dzień utrzymać ciało w pozycji siedzącej i wyprostowanej. Podczas treningów power pump spalamy nadmiar kalorii, co sprzyja zrzucaniu nadmiaru tłuszczu, gromadzącego się w naszym organizmie i przyśpiesza proces odchudzania. Wzrasta także nasza energia i ogólne samopoczucie.