Spinning to ćwiczenia na rowerach stacjonarnych – ale nieco innych niż te domowe albo z siłowni.

Rowery do spinningu są wzorowane na kolarskich – miały bowiem służyć sportowcom do treningów poza sezonem.

Dziś spinning może trenować każdy! Spinning to zajęcia o charakterze wytrzymałościowym.

Muzyka – odpowiednio dobrana przez instruktora – narzuca tempo jazdy. Wiąże się ono z ukształtowaniem terenu.

Spinning – genialny trening

Spinning to jedna z najszybciej rozwijających się i zyskujących coraz większą popularność form ćwiczeń fizycznych.  Pozwala spalić dużą ilość kalorii, pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej oraz pięknie ukształtować mięśnie nóg i pośladków, a także wzmocnić partie mięśni przykręgosłupowych.

Sport ten ma ponad 33-letnią tradycję, a wymyślił go w 1987 roku trener i sportowiec Johny G., jako program kolarstwa halowego, opierający się na treningu grupowym, prowadzonym przez profesjonalnych instruktorów.

Trening dla każdego – Spinning to forma aktywności, której poziom określa nasza własna akcja serca.

– Instruktor może dopasować program treningu do naszej wydolności, sprawności i naszych potrzeb. Dodatkowo jazda na rowerze nie obciąża stawów,  tak jak na przykład bieganie, mogą ją również praktykować osoby starsze z chorobą zwyrodnieniową stawów – mówi Agnieszka Wroniecka, fizjoterapeutka.

W zależności od naszych potrzeb podczas treningu możemy wzmacniać kondycję, kształtować mięśnie, pozbywać się tłuszczu albo nabierać masy mięśniowej.

Podczas pierwszych zajęć warto nauczyć się przyjmowania prawidłowej pozycji na rowerze, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji. Właściwie przeprowadzony trening składa się z rozgrzewki, treningu właściwego i stretchingu, czyli rozciągania odpowiednich partii mięśni i ścięgien, szczególnie nóg, ramion i kręgosłupa.

60 – minutowy  program treningowy pozwoli nam spalić nawet do 1000 kcal, czyli więcej niż bieganie czy pływanie.

Prawidłowa pozycja i ustawienie roweru

Rower treningowy musi być ustawiony odpowiednio do naszego ciała. Warto na pierwszym treningu poprosić instruktora o ustawienie jego głównych parametrów i zapoznanie nas z funkcjami sprzętu, z którym będziemy pracować.

Siodełko powinno być ustawione na wysokości naszych bioder, kierownica nieco powyżej siodełka. Stopy na pedałach powinny być ustawione równolegle do podłoża (pozycja neutralna), ręce oparte na kierownicy, łopatki ściągnięte, napięte mięśnie brzucha.

Trening na rowerku może odbywać się w kilku różnych pozycjach, w tym na stojąco. Treningi dla osób początkujących zazwyczaj odbywają się w najbardziej komfortowej dla nich pozycji – na siedząco.

Rodzaje treningu

 

W spinningu wyróżniamy 5 podstawowych rodzajów treningu. Stosowane są one w zależności od naszych potrzeb i naszej kondycji.

Najłatwiejszy rodzaj treningu to tzw. recovery, osiągamy w nim 50 – 65 proc. maksymalnej akcji serca. Maksymalne tętno (HR max) jest sprawą indywidualną i można je zdefiniować jako częstość pracy serca podczas wysiłku, przy którym subiektywnie odczuwasz, że jest to twój maksymalny wysiłek. HR max może być wyliczone z wielu skomplikowanych wzorów, uwzględniających wiek, wagę czy płeć.

Trening recovery pozwala osiągnąć tętno w granicach 130/ min. Jest to trening, pozwalający spalić największą ilość tkanki tłuszczowej. Jest idealny dla osób początkujących, tempo jazdy pozwala kontrolować prawidłową pozycję na rowerze.

Kolejnym stopniem jest trening endurance o małej intensywności, w którym osiągamy tętno w 65-75 proc. odpowiadające naszemu tętnu maksymalnemu. Trening ten ma bardzo wysoki współczynnik spalania tkanki tłuszczowej, zawiera 3 podstawowe techniki jazdy.

Trening strength to trening o stosunkowo dużej intensywności z HR max sięgającym 85 proc., łączy w sobie dość wysoki współczynnik spalania tkanki tłuszczowej ze znaczącym wpływem na budowę masy mięśniowej.

Trening interwałowy charakteryzuje bardzo duża intensywność (HR max do 92 proc.) jest najlepszy do budowania wytrzymałości i kondycji. Charakteryzuje go maksymalny wysiłek przeplatany z treningiem o umiarkowanym wysiłku.

Race day to trening o najwyższej intensywności, który ma charakter sprawdzenia własnej kondycji i motywacji, często ma charakter wyścigu, podczas którego rywalizujemy z innymi uczestnika